Πανελλήνιες 2025: Ανασκόπηση Θεμάτων σε Αρχαία Ελληνικά, Μαθηματικά και Βιολογία
Σήμερα, Δευτέρα 2 Ιουνίου 2025, οι μαθητές των ημερησίων και εσπερινών Γενικών Λυκείων (ΓΕ.Λ.) εξετάστηκαν στα Αρχαία Ελληνικά, Μαθηματικά και Βιολογία, στο πλαίσιο των Πανελληνίων Εξετάσεων. Η δεύτερη ημέρα των εξετάσεων έφερε τους υποψήφιους αντιμέτωπους με θέματα που συνδύαζαν θεωρητική γνώση, κριτική σκέψη και πρακτική εφαρμογή, όπως δημοσιεύτηκαν από το Υπουργείο Παιδείας.
Αρχαία Ελληνικά
Οι υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών εξετάστηκαν στα Αρχαία Ελληνικά, με το διδαγμένο κείμενο να προέρχεται από την Πολιτεία του Πλάτωνα (514a-515c), γνωστό ως «Μύθος της Σπηλιάς». Το απόσπασμα περιγράφει την αλληγορία των δεσμωτών που ζουν σε μια σπηλιά, βλέποντας μόνο σκιές, συμβολίζοντας την έλλειψη παιδείας και την περιορισμένη αντίληψη της πραγματικότητας. Οι ερωτήσεις περιλάμβαναν:
- Α1: Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής για την κατανόηση του κειμένου και αναγνώριση αντωνυμιών («παρ’ ἣν», «ὑπὲρ ὧν»), δοκιμάζοντας τη γραμματική κατανόηση.
- Β1: Ανάλυση του εκφραστικού τρόπου του Πλάτωνα (αλληγορία) και της σύνδεσής του με την έλλειψη παιδείας.
- Β2: Σύγκριση με απόσπασμα από το 1984 του Τζορτζ Όργουελ, εξετάζοντας την έννοια της ψευδούς πραγματικότητας.
- Β3: Συμπλήρωση προτάσεων με λέξεις ετυμολογικά συγγενείς με τη μετοχή «φέροντας».
- Β4: Ερωτήσεις σωστού-λάθους για τη ζωή και το έργο του Πλάτωνα.
- Γ1-Γ4: Το αδίδακτο κείμενο από τα Απομνημονεύματα του Ξενοφώντα (Β, 2.1.22-23) επικεντρώνεται στην αλληγορία του Πρόδικου για τον Ηρακλή, την Αρετή και την Κακία, με ερωτήσεις μετάφρασης, περιγραφής, γραμματικής και συντακτικής ανάλυσης.
Τα θέματα κρίθηκαν μέτριας δυσκολίας, με το διδαγμένο κείμενο να είναι οικείο στους καλά προετοιμασμένους μαθητές, ενώ η σύγκριση με το 1984 απαιτούσε κριτική σκέψη.
Μαθηματικά
Οι μαθητές των Ομάδων Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής εξετάστηκαν στα Μαθηματικά, με θέματα που κάλυψαν βασικές ενότητες όπως συναρτήσεις, παράγωγοι και ολοκληρώματα:
- Θέμα Α: Θεωρητικές ερωτήσεις, όπως απόδειξη για παράγουσες, το Θεώρημα Ενδιάμεσων Τιμών, ορισμός κατακόρυφης ασύμπτωτης και ερωτήσεις σωστού-λάθους για συνθέσεις συναρτήσεων και όρια.
- Θέμα Β: Εστίαση στη συνάρτηση ( f(x) = x^3 + x^2 – 9x – \alpha ), με υπολογισμό της παραμέτρου ( \alpha ), απόδειξη τριών θετικών ριζών, μελέτη κυρτότητας και γεωμετρία εφαπτομένων.
- Θέμα Γ: Ανάλυση της συνάρτησης ( f(x) = \frac{e^x \sin x}{x} ) για ( x < 0 ) και ( x + x^2 ) για ( x \geq 0 ), με ερωτήσεις για συνέχεια, παραγωγισιμότητα και ασύμπτωτες.
- Θέμα Δ: Εξέταση συνάρτησης με σχέση ( x f(x) = 2 F(x) \ln x ), με ερωτήσεις για σταθερότητα, ολοκληρώματα και εμβαδά.
Τα θέματα θεωρήθηκαν ισορροπημένα, με το Θέμα Β να είναι πιο προσιτό, ενώ το Θέμα Δ απαιτούσε βαθύτερη κατανόηση και διαχείριση χρόνου.
Βιολογία
Οι υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Υγείας εξετάστηκαν στη Βιολογία, με θέματα που κάλυψαν κυτταρική βιολογία, γενετική, βιοτεχνολογία και κληρονομικότητα:
- Θέμα Α: Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής για οπτικό μικροσκόπιο, υβριδικά μόρια DNA/RNA, cDNA βιβλιοθήκες, γονιδιακή θεραπεία για κυστική ίνωση και κλωνοποίηση (Dolly και Tracy).
- Θέμα Β: Αντιστοίχιση όρων (π.χ. πείραμα Griffith, εντομοκτόνος τοξίνη), ορισμοί (κυτταρικός κύκλος, σύναψη), συνέπειες αφαίρεσης πυρήνα και ανάλυση πειράματος με συνθετικούς φάγους.
- Θέμα Γ: Ανάλυση του οπερονίου της λακτόζης, μελέτη κληρονομικότητας μέσω γενεαλογικού δένδρου και εξέταση φυλοσύνδετης/μιτοχονδριακής τύφλωσης.
- Θέμα Δ: Ερωτήσεις για μεταγραφή/μετάφραση εξωνίου, προσδιορισμό μετάλλαξης, κλωνοποίηση με περιοριστικές ενδονουκλεάσες και ανάλυση αντιγραφής DNA.
Τα θέματα κρίθηκαν μέτριας έως υψηλής δυσκολίας, με το Θέμα Δ να απαιτεί λεπτομερή κατανόηση μοριακής βιολογίας και βιοτεχνολογίας.
Επόμενα Βήματα
Οι εξετάσεις συνεχίζονται την Τετάρτη 4 Ιουνίου 2025, με Λατινικά, Χημεία και Πληροφορική, ενώ οι βαθμολογίες αναμένονται έως τις 25 Ιουνίου 2025. Ενώ η υποβολή των Μηχανογραφικών Δελτίων θα ξεκινήσει στις 30 Ιουνίου 2025. Οι μαθητές καλούνται να παραμείνουν ήρεμοι, διαχειριζόμενοι το άγχος τους με ψυχραιμία και αυτοπεποίθηση. Η καλή προετοιμασία, η επανάληψη της ύλης και η διατήρηση ενός σταθερού προγράμματος ύπνου και διατροφής είναι καθοριστικές για την επιτυχία. Οι εκπαιδευτικοί συνιστούν στους μαθητές να επικεντρωθούν στους στόχους τους, να αποφεύγουν την υπερβολική πίεση και να διατηρούν θετική στάση, αξιοποιώντας τις εμπειρίες από τις πρώτες εξετάσεις για να βελτιώσουν την απόδοσή τους στις επόμενες.
Για περισσότερα νέα πατήστε εδώ