Το Λούβρο, το μουσείο με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα παγκοσμίως και παγκόσμιο σύμβολο τέχνης, ομορφιάς και αντοχής, παρέμεινε κλειστό τη Δευτέρα — όχι λόγω πολέμου ή τρομοκρατίας, αλλά εξαιτίας του εξαντλημένου προσωπικού του, το οποίο ισχυρίζεται ότι το ίδρυμα καταρρέει εκ των έσω.
Η πρωτοφανής διακοπή λειτουργίας άφησε χιλιάδες επισκέπτες αποκλεισμένους έξω από την εμβληματική γυάλινη πυραμίδα του Ι.Μ. Πέι, κρατώντας εισιτήρια στα χέρια τους χωρίς σαφή εξήγηση. Η αυθόρμητη απεργία, που ξέσπασε κατά τη διάρκεια μιας τακτικής εσωτερικής συνάντησης, είδε το προσωπικό των εκθεσιακών χώρων, τους ταμίες και το προσωπικό ασφαλείας να αρνούνται να αναλάβουν τις θέσεις τους, διαμαρτυρόμενοι για ανεξέλεγκτα πλήθη, χρόνιο έλλειμμα προσωπικού και συνθήκες εργασίας που ένα συνδικάτο χαρακτήρισε «ανυπόφορες».
«Είναι η γκρίνια της Μόνα Λίζα εδώ έξω», δήλωσε ο Κέβιν Γουόρντ, 62 ετών, από το Μιλγουόκι, στέκοντας ανάμεσα σε μπερδεμένους τουρίστες σε ακίνητες ουρές. «Χιλιάδες άνθρωποι περιμένουν, χωρίς επικοινωνία, χωρίς εξήγηση. Φαντάζομαι ακόμα και αυτή χρειάζεται μια μέρα ρεπό».

Σύμβολο του Υπερτουρισμού
Το Λούβρο έχει γίνει ένας δείκτης του παγκόσμιου υπερτουρισμού — ένα επιχρυσωμένο παλάτι που κατακλύζεται από τη δική του δημοτικότητα. Με 8,7 εκατομμύρια επισκέπτες πέρυσι, περισσότερους από το διπλάσιο της χωρητικότητας που έχει σχεδιαστεί να φιλοξενεί η υποδομή του, το μουσείο φτάνει στα όριά του. Ακόμα και με ημερήσιο όριο 30.000 επισκεπτών, το προσωπικό περιγράφει την εμπειρία ως καθημερινή δοκιμασία αντοχής, επιδεινούμενη από ανεπαρκείς χώρους ανάπαυσης, περιορισμένες τουαλέτες και τη θερινή ζέστη που ενισχύεται από το φαινόμενο του θερμοκηπίου της πυραμίδας.
Η Μόνα Λίζα, το κύριο αξιοθέατο του μουσείου, προσελκύει περίπου 20.000 ανθρώπους καθημερινά στη Salle des États, τη μεγαλύτερη αίθουσα του μουσείου, μόνο και μόνο για να τραβήξουν μια selfie με το αινιγματικό πορτρέτο του Λεονάρντο ντα Βίντσι πίσω από το προστατευτικό γυαλί. Η σκηνή είναι συχνά θορυβώδης, με συνωστισμό και τόσο πυκνή που πολλοί επισκέπτες μόλις που ρίχνουν μια ματιά στα αριστουργήματα που την πλαισιώνουν — έργα του Τιτσιάνο και του Βερονέζε που περνούν σχεδόν απαρατήρητα.
«Δεν βλέπεις έναν πίνακα», δήλωσε η Τζι-Χιούν Παρκ, 28 ετών, που ταξίδεψε από τη Σεούλ στο Παρίσι. «Βλέπεις τηλέφωνα. Βλέπεις αγκώνες. Νιώθεις ζέστη. Και μετά, σε σπρώχνουν έξω».
Το Σχέδιο Ανακαίνισης του Μακρόν
Ο Γάλλος Πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν αποκάλυψε πρόσφατα ένα φιλόδοξο δεκαετές σχέδιο, που ονομάζεται «Νέα Αναγέννηση του Λούβρου», για να αντιμετωπίσει αυτά ακριβώς τα προβλήματα. Η Μόνα Λίζα θα αποκτήσει επιτέλους τη δική της αποκλειστική αίθουσα, με πρόσβαση μέσω εισιτηρίου χρονομετρημένης εισόδου. Επίσης, προγραμματίζεται μια νέα είσοδος κοντά στον Σηκουάνα έως το 2031 για να ανακουφίσει την πίεση από το υπερφορτωμένο κέντρο της πυραμίδας.
«Οι συνθήκες έκθεσης, επεξήγησης και παρουσίασης θα είναι αντάξιες της Μόνα Λίζα», δήλωσε ο Μακρόν τον Ιανουάριο.
Ωστόσο, για τους εργαζόμενους, αυτό το μέλλον φαντάζει μακρινό. «Δεν μπορούμε να περιμένουμε έξι χρόνια για βοήθεια», είπε η Σάρα Σεφιάν από το συνδικάτο CGT-Culture. «Οι ομάδες μας είναι υπό πίεση τώρα. Δεν πρόκειται μόνο για την τέχνη — πρόκειται για τους ανθρώπους που την προστατεύουν».
Ένα Μουσείο σε Αναμονή
Σύμφωνα με διαρροή εγγράφου, η πρόεδρος του Λούβρου, Λοράνς ντε Καρς, προειδοποίησε ότι τμήματα του κτιρίου «δεν είναι πλέον στεγανά», ότι οι διακυμάνσεις της θερμοκρασίας απειλούν ανεκτίμητα έργα τέχνης και ότι ακόμα και οι βασικές ανάγκες των επισκεπτών — φαγητό, τουαλέτες, σήμανση — υπολείπονται κατά πολύ των διεθνών προτύπων. Περιέγραψε την εμπειρία απλώς ως «σωματική δοκιμασία».
«Αυτό που ξεκίνησε ως μια προγραμματισμένη μηνιαία ενημερωτική συνάντηση εξελίχθηκε σε μαζική έκφραση αγανάκτησης», δήλωσε η Σεφιάν. Οι συνομιλίες μεταξύ εργαζομένων και διοίκησης ξεκίνησαν στις 10:30 π.μ. και συνεχίστηκαν μέχρι το απόγευμα. Μέχρι νωρίς το απόγευμα, το μουσείο παρέμενε κλειστό.
Χρηματοδότηση και Προκλήσεις
Το πλήρες σχέδιο ανακαίνισης, με εκτιμώμενο κόστος 700-800 εκατομμυρίων ευρώ, αναμένεται να χρηματοδοτηθεί μέσω εσόδων από εισιτήρια, ιδιωτικές δωρεές, κρατικά κονδύλια και τέλη αδειοδότησης από το παράρτημα του Λούβρου στο Άμπου Ντάμπι. Αναμένεται επίσης αύξηση της τιμής των εισιτηρίων για τουρίστες εκτός ΕΕ αργότερα φέτος.
Ωστόσο, οι εργαζόμενοι επιμένουν ότι οι ανάγκες τους είναι πιο επείγουσες από οποιοδήποτε δεκαετές σχέδιο. Σε αντίθεση με άλλους μεγάλους χώρους στο Παρίσι, όπως ο Καθεδρικός της Παναγίας των Παρισίων ή το Κέντρο Πομπιντού, που υποστηρίζονται από κρατικές αποκαταστάσεις, το Λούβρο παραμένει σε αδιέξοδο — ούτε πλήρως χρηματοδοτούμενο ούτε πλήρως λειτουργικό.
Ο Πρόεδρος Μακρόν, που εκφώνησε την ομιλία του για τη νίκη του στις εκλογές του 2017 στο Λούβρο και το ανέδειξε κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού το 2024, έχει υποσχεθεί ένα ασφαλέστερο, πιο σύγχρονο μουσείο μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Μέχρι τότε, ο μεγαλύτερος πολιτιστικός θησαυρός της Γαλλίας — και τα πλήθη που συρρέουν σε αυτόν — παραμένουν εγκλωβισμένοι στις ρωγμές.
Για περισσότερα νέα πατήστε εδώ