Για ανατιμήσεις στις τιμές των διοδίων εντός του 2023 που φθάνουν από τα επίπεδα του +10% με +11% έως και αυτά του +15% με +16% προϊδεάζουν ήδη οι εταιρείες παραχώρησης που λειτουργούν, συντηρούν και διαχειρίζονται τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους της χώρας, όπως για παράδειγμα τον οδικό άξονα «Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα (Ολυμπία Οδός)», το τμήμα «ΠΑΘΕ Μαλιακός – Κλειδί» (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου), «πατώντας» πάνω στους δεδομένους όρους των συμβάσεων για ετήσια τιμαριθμική αναπροσαρμογή τελών. Ωστόσο, δεν θέτουν άμεσα τις ανατιμήσεις σε εφαρμογή.
Οι ανακοινώσεις με τα αυξημένα διόδια στο Τύπο της Ολυμπίας Οδού και του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, αναφέρουν ότι οι χρήστες των εθνικών οδών θα ενημερωθούν ένα μήνα πριν για την εφαρμογή των νέων τιμολογίων. Το προηγούμενο διάστημα υπήρξε στο παρασκήνιο έντονη συζήτηση μεταξύ των παραχωρησιούχων και της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών για το θέμα των διοδίων με τις εταιρείες να επικαλούνται τον υψηλό πληθωρισμό για να στηρίξουν την απόφασή τους για αυξήσεις κι ενώ σε προηγούμενα έτη δεν είχαν προχωρήσει σε γενναίες αναπροσαρμογές (κάποια έτη βέβαια ο πληθωρισμός ήταν χαμηλός ή και αρνητικός).
Αυξήσεις με «φόντο» το μέλλον
Βάσει των συμβάσεων που έχουν υπογράψει οι εταιρείες παραχώρησης με το δημόσιο, για να προχωρήσουν αναπροσαρμογές των διοδίων θα πρέπει να γνωστοποιηθούν μέχρι το τέλος κάθε έτους, ώστε να μπορούν να εφαρμοστούν τον επόμενο χρόνο. Το δικαίωμά τους σχετίζεται και με την πορεία του πληθωρισμού.
Με την απαραίτητη όσο και κρίσιμη υποσημείωση όμως, τουλάχιστον για την ώρα και μέχρι νεοτέρας, ότι οι εταιρείες παραχώρησης δεν κάνουν λόγο για αυξήσεις από 01/01/2023 αλλά σημειώνουν ότι θα ενημερώσουν τους χρήστες των αυτοκινητόδρομων τουλάχιστον ένα μήνα πριν για τυχόν εφαρμογή εντός του πλαισίου των νέων, υψηλότερων, τιμών διοδίων τελών. Ενημέρωση που θα μπορούσε να «παραπέμπει» σε ανατιμήσεις σε βάθος χρόνου, λόγω προεκλογικής περιόδου και κυβερνητικού «στοπ» σε αυξήσεις τελών στα διόδια άμεσα. Εικάζεται ότι σε ανάλογες κινήσεις ενημέρωσης – κατοχύρωσης μελλοντικών ανατιμήσεων έχουν προχωρήσει και οι άλλες κοινοπραξίες – παραχωρησιούχοι των υπόλοιπων μεγάλων αυτοκινητόδρομων Νέα Οδός, Κεντρική Οδός της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (Ιόνιο Οδός – Ε.Ο. Μεταμόρφωση – Σκάρφεια και Ε 65), ή και Μορέας (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και κλάδος ΛΕΥΚΤΡΟ – ΣΠΑΡΤΗ).
Να αναφέρουμε ότι οι κοινοπραξίες Ολυμπία Οδός και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου έχουν και ξένους ισχυρούς μετόχους (Γάλλους της Vinci και Γερμανούς της Hochtief) οι οποίοι φέρονταν να ασκούν εντονότερες πιέσεις για ανατιμήσεις έναντι των πιο… διαλλακτικών εγχώριων συνεταίρων τους.
Πηγή: https://valuenews.gr