Μετά από έξι συνεχόμενες sold out παραστάσεις και μια τριήμερη, πρo των πυλών, παράταση του θεατρικού ¨Χάρτινος Τίγρης¨, ο σκηνοθέτης του έργου της Παρασκευής Ανεβλαβή και εμπνευστής της Ίσον Theatrical Projects, Απόστολος Τζίμας, μιλά στο Ioanninaabout.gr για το όραμά του, που τόσο θερμά αγκαλιάστηκε από το Γιαννιώτικο κοινό, τις προκλήσεις που κλήθηκε να αντιμετωπίσει στο σκηνοθετικό του ταξίδι, καθώς και τα μελλοντικά σχέδια της Ίσον.
Πώς νιώθεις που το πρώτο εγχείρημα της Ίσον, ο Χάρτινος Τίγρης, αγαπήθηκε και αγκαλιάστηκε τόσο πολύ από τον κόσμο; Μια που είσαι τόσο ο εμπνευστής της Ίσον όσο και ο σκηνοθέτης της παράστασης.
Νιώθω πραγματικά μεγάλη χαρά και συγκίνηση που ο Χάρτινος Τίγρης κατάφερε να αγγίξει τον κόσμο. Δουλέψαμε πολύ σκληρά αυτούς τους μήνες, με στόχο να προσφέρουμε κάτι αληθινό και πρωτότυπο, και ήταν εξαιρετικά σημαντικό για μένα να δημιουργηθεί μια δουλειά με καλλιτεχνικό ρίσκο. Ήξερα πως η επιλογή ενός τέτοιου έργου είχε προκλήσεις και ότι δεν είναι ένα θέαμα που εύκολα θα επιλέξει κανείς. Όμως, βλέποντας την ανταπόκριση του κοινού, νιώθω ότι το ρίσκο άξιζε, και η αγάπη που δεχτήκαμε είναι η καλύτερη ανταμοιβή για όλη την ομάδα.
Τι ήταν εκείνο που σε ώθησε στην επιλογή του συγκεκριμένου έργου;
Πάντα με γοήτευε το είδος του true crime, και από καιρό ήθελα να δημιουργήσω κάτι που να έχει σχέση με αυτό. Η ιστορία του Καρλ Πανζραμ και οι σκοτεινές, τραγικές πτυχές της ζωής του με ενέπνευσαν, γιατί ένιωσα ότι μου δινόταν η ευκαιρία να δουλέψω πάνω σε κάτι που μου άρεσε αληθινά. Οι πρωταγωνιστές, τα γεγονότα και η ίδια η ατμόσφαιρα του έργου συνθέτουν μια συναρπαστική αφήγηση, και ήταν για μένα πρόκληση να προσεγγίσω αυτό το υλικό με τρόπο που να κινητοποιεί και τον θεατή να το δει μέσα από μια νέα οπτική.
Με ποια σκηνοθετικά τεχνάσματα επέλεξες να φωτίσεις τις σκοτεινές πτυχές μιας τόσο ιδιαίτερης προσωπικότητας όσο αυτής του Καρλ Πανζραμ;
Το έργο δεν αποσκοπεί στο να κατανοήσουμε ακριβώς την προσωπικότητα του Πανζραμ, αλλά ίσως να την ερμηνεύσουμε κάπως, να αναλογιστούμε πώς δημιουργείται ένα «τέρας» που τελικά η ίδια η κοινωνία καταδικάζει. Θεωρώ ότι με αυτόν τον τρόπο γίνεται και μία έμμεση αναφορά στις γυναίκες που έχουν κακοποιηθεί και στη γενικότερη αναπαραγωγή της βίας. Εργαστήκαμε με τις τεχνικές του in-yer-face theatre, όπου κυριαρχούν ο ρεαλισμός και η ωμότητα. Για παράδειγμα, η σωματικότητα των ηθοποιών χρησιμοποιήθηκε σε ακραίες καταστάσεις, ώστε ο θεατής να βιώσει πιο έντονα την ένταση. Επίσης, δομήσαμε σκηνές με έντονες αντιθέσεις φωτισμού και απόλυτα ρεαλιστική απεικόνιση των συναισθημάτων, δημιουργώντας μια σχεδόν «ωμή» αίσθηση. Αυτή η προσέγγιση επιτρέπει στο κοινό να βιώσει άμεσα και έντονα το δράμα, φέρνοντάς το αντιμέτωπο με την αλήθεια του χαρακτήρα.
Ποιο ήταν το σχόλιο θεατή εκείνο που άκουσες και σε συγκίνησε;
Το σχόλιο που με συγκίνησε περισσότερο ήταν όταν κάποιος θεατής είπε ότι η παράσταση είναι “φόρος τιμής στη γυναίκα”. Είναι σημαντικό για μένα να βλέπω ότι η προσπάθειά μας να δείξουμε κάτι βαθύτερο βρήκε αποδέκτες και άγγιξε τις ευαίσθητες χορδές του κοινού. Είχαμε αυτόν τον στόχο, αλλά το να ακούς ότι όντως κάτι από αυτό πέρασε στο κοινό, είναι απλώς συγκλονιστικό και με κάνει να νιώθω ευτυχισμένος.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδια της Ίσον;
Η Ίσον έχει μπροστά της πολύ ενδιαφέροντα σχέδια για το επόμενο διάστημα. Ο Χάρτινος Τίγρης θα ταξιδέψει στην Αθήνα για παραστάσεις στις 27, 28 και 29 Δεκεμβρίου καθώς και στις 3, 4 και 5 Ιανουαρίου στον χώρο “Πλύφα”. Αμέσως μετά, στα Ιωάννινα, θα ανεβάσουμε την παράσταση Νυχιάνγκ της Ευαγγελίας Γατσωτή σε σκηνοθεσία Μαρίας Κατσουλίδη. Στη συνέχεια, θα παρουσιάσουμε στην Αθήνα την παράσταση LSD σε σκηνοθεσία της Παρασκευής Ανεβλαβή. Είμαστε ενθουσιασμένοι για τα νέα αυτά έργα και ανυπομονούμε να τα μοιραστούμε με το κοινό μας.