Με πρόστιμο 10.500 ευρώ ανά περίπτωση θα έρχονται αντιμέτωπες οι επιχειρήσεις σε περίπτωση που διαπιστωθεί πως η ψηφιακή κάρτα εργαζόμενου δεν είναι ενεργοποιημένη, καθώς ξεκινούν από τον Οκτώβριο οι έλεγχοι της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας.
Συγκεκριμένα, η πραγματοποίηση ελέγχων θα γίνεται μετά την λήξη της βάρδιας, για την πάταξη της υποδηλωμένης εργασίας και οι παραβάτες θα λαμβάνουν το παραπάνω πρόστιμο για τον κάθε εργαζόμενο που δεν είναι «δηλωμένος» ξεχωριστά, ενώ σημειώνεται πως έπειτα από τρεις παραβάσεις εντός χρονικού διαστήματος 12 μηνών, θα επιβάλλεται προσωρινή διακοπή λειτουργίας της επιχείρησης για χρονικό διάστημα 15 ημερών.
Μάλιστα, το Υπουργείο Εργασίας ενθαρρύνει τους εργαζόμενους και τους συνδικαλιστικούς φορείς που διαπιστώνουν φαινόμενα καταστρατήγησης του μέτρου, να προχωρούν σε καταγγελίες προς την Επιθεώρηση Εργασίας, επώνυμα ή ανώνυμα, οι οποίες θα ελέγχονται άμεσα, καθώς ήδη έχουν παρατηρηθεί περιπτώσεις όπου οι εργοδότες έχουν ζητήσει από εργαζόμενους να «χτυπήσουν» την κάρτα τους στην λήξη της βάρδιας αλλά να συνεχίσουν να δουλεύουν.
Στο 94,74 % το ποσοστό εφαρμογής σε τράπεζες και σούπερ-μάρκετ
Να θυμίσουμε πως η ψηφιακή κάρτα βρίσκεται σε εφαρμογή στον τραπεζικό κλάδο και τα σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία της περιόδου έως και τις 20 Σεπτεμβρίου, το ποσοστό εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας (δηλαδή το ποσοστό των εργαζομένων που χρησιμοποιούν την Κάρτα) είναι 94,74 %.
Ειδικότερα, την Ψηφιακή Κάρτα χρησιμοποιούν 111.220 εργαζόμενοι στους δύο κλάδους.
Το ποσοστό εφαρμογής στα σούπερ – μάρκετ είναι 95,93 % καθώς την Κάρτα χρησιμοποιούν 84.622 εργαζόμενοι σε σύνολο 88.209 (89.107 μείον 898 εργαζόμενοι σε θέσεις ευθύνης), ενώ σε πέντε αλυσίδες καταστημάτων το ποσοστό φθάνει στο 100%.
Στις τράπεζες την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας χρησιμοποιούν 26.598 εργαζόμενοι σε σύνολο 29.181 (32.206 μείον 3.025 που κατέχουν θέσεις ευθύνης), δηλαδή ποσοστό 91,15 %.
Σε 14 πιστωτικά ιδρύματα το ποσοστό εφαρμογής είναι 100%.
Η δεύτερη φαση
Στη δεύτερη φάση εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας περνάει το υπουργείο Εργασίας με την εκκίνηση της απογραφικής διαδικασίας του συνόλου των εργαζομένων μισθωτής εξαρτημένης εργασίας.
Συγκεκριμένα, από την 1η Οκτωβρίου θα ξεκινήσει η ηλεκτρονική υποβολή του εντύπου Ε4 (Ετήσιος πίνακας προσωπικού) στο Π.Σ. Εργάνη και από την 1η Νοεμβρίου μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2022, θα πραγματοποιηθεί η απογραφική διαδικασία της ψηφιακής οργάνωσης του χρόνου εργασίας, από όλες τις επιχειρήσεις – εργοδότες της και για το σύνολο των εργαζομένων τους.
Σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις και κατά την πάγια διαδικασία, οι επιχειρήσεις πρέπει υποβάλλουν τον ετήσιο πίνακα προσωπικού (έντυπο Ε4), στο Π.Σ. Εργάνη, όπου καταχωρούν όλα τα στοιχεία, που νομίμως προβλέπονται, για τους εργαζόμενους που απασχολούν, με σχέση εξαρτημένης εργασίας.
Η προθεσμία υποβολής του ετήσιου πίνακα προσωπικού λήγει στις 31 Οκτωβρίου και αμέσως μετά ξεκινάει η απογραφή του συνόλου των εργαζομένων, με σύμβαση ή σχέση εξαρτημένης εργασίας, συμπεριλαμβανομένου του δανειζόμενου προσωπικού.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Εργασίας, μετά την ολοκλήρωση της απογραφικής διαδικασίας του ωραρίου απασχόλησης, στο Π.Σ. Εργάνη θα εμφανίζεται το προγραμματισμένο ωράριο απασχόλησης ανά εργαζόμενο, παράρτημα ή επιχείρηση σε ψηφιακή μορφή ημερολογίου.
Τι πρέπει να γνωρίζουν οι εργαζόμενοι
Ο μηχανισμός οργάνωσης του χρόνου εργασίας στο Π.Σ. Εργάνη παρακολουθεί τον προγραμματισμό του ωραρίου, τις δηλωθείσες υπερωρίες και τη χορήγηση αδειών, σε ενιαία, δομημένη μορφή με δυνατότητα επεξεργασίας και προβολής του προγραμματισμένου ωραρίου απασχόλησης ανά ημέρα, σε ψηφιακή μορφή ημερολογίου.
Το ψηφιακό ημερολόγιο θα είναι άμεσα διαθέσιμο και στον εργαζόμενο μέσα από την εφαρμογή myErgani mobileapp, καθώς και μέσα από το myErgani web portal για την ενημέρωση των εργαζόμενων.
Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας είναι σε πλήρη εφαρμογή από τον περασμένο Ιούλιο στους κλάδους των τραπεζών και των σούπερ – μάρκετ που απασχολούν περισσότερους από 250 εργαζόμενους.