Από Ιώαννα Βάρελη – 14 Σεπτεμβρίου 2025
True Crime Stories. Η Υπόθεση του Αντώνη Αρώνη
Φανταστείτε τα Κύθηρα του 1909: Ένα ήσυχο νησί, με χωριά γεμάτα γιορτές και παράδοση. Στα αρχές του 20ού αιώνα, τα Κύθηρα, που είχαν ενωθεί με την Ελλάδα το 1864 μετά από αιώνες βενετικής και βρετανικής κυριαρχίας, διατηρούσαν μια παραδοσιακή αγροτική κοινωνία. Η οικονομία βασιζόταν στην κτηνοτροφία, την καλλιέργεια ελιάς και αμπελιού, και την αλιεία, με περιορισμένους πόρους και φτώχεια να χαρακτηρίζουν την καθημερινότητα. Οι κάτοικοι ζούσαν σε μικρά, κλειστά χωριά, όπου οι κοινωνικές σχέσεις διέπονταν από αυστηρούς κώδικες τιμής και υπόληψης.
Οι φήμες εξαπλώνονταν γρήγορα, και μια κατηγορία μπορούσε να καταστρέψει τη φήμη ενός ανθρώπου, ιδιαίτερα σε επαγγέλματα όπως του τσαγκάρη, που απαιτούσαν επαφή με γυναίκες πελάτισσες. Η συντηρητική νοοτροπία, επηρεασμένη από την ορθόδοξη πίστη και τις παραδόσεις, προστάτευε τις οικογένειες, αλλά συχνά περιόριζε τις γυναίκες και τιμωρούσε όσους παρέκκλιναν από τους κανόνες.
Σε αυτό το περιβάλλον, ένας νεαρός τσαγκάρης, ο Αντώνης Αρώνης, γνωστός για την ευγένεια και το ταλέντο του στο βιολί, κρύβει μια σκοτεινή πλευρά. Στις 23 Αυγούστου 1909, ο Αρώνης, σε κατάσταση αμόκ και υπό την επήρεια ναρκωτικών, σφάζει 15 συγχωριανούς του στο χωριό Καλοκαιρινές, σε ένα από τα πιο ειδεχθή εγκλήματα της ελληνικής ιστορίας. Η ιστορία του, γεμάτη εκδίκηση, κοινωνική αδικία και ψυχολογική κατάρρευση, έγινε βιβλίο και τηλεοπτική σειρά με τίτλο 17 Κλωστές. Πώς ένας φιλήσυχος άνθρωπος μετατράπηκε σε αδίστακτο δολοφόνο; Και πώς η κοινωνία των Κυθήρων συνέβαλε στη δημιουργία του «Καπετάν Δεκάξι»;
Το Ξεκίνημα του Εφιάλτη: Από Αγαπητός Τσαγκάρης σε Δολοφόνος

Ο Αντώνης Αρώνης, γνωστός και ως «Καστελάνης» ή «Λαγουνάρης», ζούσε στα Γερακιτιάνικα των Αρωνιαδίκων, ένα μικρό χωριό των Κυθήρων. Ήταν τσαγκάρης, μάστορας στα χειροποίητα στιβάνια, και οργανοπαίκτης που έφερνε χαρά σε κάθε πανηγύρι. Οι συγχωριανοί του τον περιέγραφαν ως φιλικό, έναν άνθρωπο που «δεν θα πείραζε ούτε μυρμήγκι». Όμως, η ζωή του κρύβει μια σκοτεινή πλευρά: κοινωνική αδικία και προσωπική ταπείνωση που τον έσπρωξαν στα άκρα.
Όλα ξεκίνησαν όταν μια γυναίκα από γειτονικό χωριό παρήγγειλε στιβάνια από τον Αρώνη αλλά αρνήθηκε να πληρώσει. Μετά από έντονη λογομαχία, τον κάλεσε στο σπίτι της για να «ξεκαθαρίσουν» το θέμα. Εκεί, ο σύζυγός της, οργισμένος που βρήκε έναν ξένο άντρα στο σπίτι, τον ξυλοκόπησε και τον έδιωξε. Η ταπείνωση αυτή πυροδότησε φήμες: Κάποιοι είπαν ότι ο Αρώνης είχε «ανάρμοστη» σχέση με τη γυναίκα, κάτι που τον στιγμάτισε. Εξοργισμένος, εγκατέλειψε τα Κύθηρα για την Αθήνα, όπου αντιμετώπισε ανεργία και περαιτέρω απόρριψη. Η κοινωνική αδικία που ένιωθε, μαζί με τη χρήση ναρκωτικών, τον οδήγησε σε ψυχολογική κατάρρευση.
Στις 23 Αυγούστου 1909, ο Αρώνης επέστρεψε στα Κύθηρα, οπλισμένος με μαχαίρι και γεμάτος οργή. Σε κατάσταση αμόκ, επιτέθηκε σε 15 κατοίκους του χωριού Καλοκαιρινές, σφάζοντάς τους χωρίς διάκριση. Μεταξύ των θυμάτων ήταν άντρες, γυναίκες, ακόμα και παιδιά, που δεν είχαν καμία σχέση με την προσωπική του ιστορία. Οι μαρτυρίες περιγράφουν έναν άνθρωπο «εκτός εαυτού», που κινήθηκε μεθοδικά, σαν να εκτελούσε σχέδιο εκδίκησης κατά της κοινωνίας που τον «αδίκησε». Λίγες ώρες μετά, συνελήφθη, αφήνοντας το νησί σε κατάσταση σοκ.
Η Δίκη: Αποκαλύψεις και ο «Καπετάν Δεκάξι»

Η δίκη του Αρώνη, που έγινε σύντομα μετά τη σφαγή, συγκλόνισε την Ελλάδα. Οι εισαγγελείς παρουσίασαν μαρτυρίες συγχωριανών που περιέγραφαν τη φρίκη: σώματα σκορπισμένα στους δρόμους, αίματα στα σοκάκια, και έναν δράστη που φαινόταν «άδειος από συναισθήματα». Ο Αρώνης ισχυρίστηκε ότι βρισκόταν υπό την επήρεια ναρκωτικών και ότι η κοινωνία τον είχε «σπρώξει» στην πράξη του, αναφέροντας την ταπείνωση και τις φήμες που κατέστρεψαν τη ζωή του. Ωστόσο, η ψυχρότητα των εγκλημάτων του δεν άφησε περιθώρια για επιείκεια.
Στις φυλακές του Ναυπλίου, όπου κρατήθηκε, ο Αρώνης διέπραξε ακόμα έναν φόνο: Σκότωσε έναν συγκρατούμενό του, κερδίζοντας το παρατσούκλι «Καπετάν Δεκάξι» λόγω του αριθμού των θυμάτων του (15 στο χωριό συν 1 στη φυλακή). Η ζωή του τελείωσε τραγικά στο κελί του, όταν αυτοκτόνησε με το ξυράφι του κουρέα. Η δίκη, που καλύφθηκε εκτενώς από τον Τύπο της εποχής, έμεινε στην ιστορία ως μία από τις πρώτες περιπτώσεις μαζικής δολοφονίας στην Ελλάδα, με ερωτήματα για την ψυχική υγεία και την κοινωνική ευθύνη να παραμένουν αναπάντητα.
Από τα 15 θύματα του Λαγωνάρη στις Καλοκαιρινές μάς είναι γνωστά μόνο τα 11, σύμφωνα με τις μαρτυρίες των χωριανών.
Ρόζα Βλαντή, έγκυος, θυγ. Αντώνη Βλαντή, σύζ. Παναγιώτη Βλαντή-Καρίγιαννη, ετών 45.
Αντώνης Βλαντής του Παναγιώτου Καρίγιαννη, ετών 12.
Κωνσταντίνος Βλαντής του Παναγιώτου Καρίγιαννη, ετών 10.
Δημήτριος Βλαντής του Εμμανουήλ, ετών 55.
Μαρία, θυγ. Δημητρίου Βλαντή, σύζ. Νικολάου Καλλιγέρου.
Αρετή, θυγ. Σαράντου Βλαντή, σύζ. Εμμ. Βλαντή, ετών 60.
Ελένη, θυγ. Παναγιώτου Βενέρη, σύζ. Παναγιώτου Βλαντή, ετών 50.
Γιάννης Βλαντής του Εμμανουήλ
Παναγιώτης Κασιμάτης
Γιωργίτσα Κασιμάτη
Εξ αυτών, όπως προκύπτει από τις ληξιαρχικές πράξεις θανάτου του αρχείου του Δήμου Κυθήρων κατά το έτος 1909, οι 8 πρώτοι υπέκυψαν, εάν υπολογίσομε σ’ αυτούς και το κυοφορούμενο βρέφος της Ρόζας. Οι υπόλοιποι επέζησαν.
Οι Σύγχρονες Ανατροπές: Από την Ιστορία στη Σειρά 17 Κλωστές
Η υπόθεση του Αρώνη αναβίωσε το 2023 με τη σειρά 17 Κλωστές στο Cosmote TV, σε σκηνοθεσία Σωτήρη Τσαφούλια και με τον Πάνο Βλάχο στον ρόλο του δράστη. Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Πάνου Διμάκη, η σειρά των 8 επεισοδίων συνδυάζει ιστορικά γεγονότα με μυθοπλασία, εστιάζοντας στην ψυχολογία του Αρώνη και την κοινωνία των Κυθήρων. Η παραγωγή, που γυρίστηκε εξ ολοκλήρου στο νησί, αναδεικνύει τη συντηρητική νοοτροπία της εποχής, όπου οι φήμες και η κοινωνική πίεση μπορούσαν να καταστρέψουν ζωές. Το 2025, η σειρά γίνεται viral, με το κοινό να συζητά θέματα όπως το bullying, η ψυχική υγεία, και η ευθύνη της κοινωνίας απέναντι σε «αόρατα» θύματα.
Το βιβλίο και η σειρά προκάλεσαν νέες συζητήσεις: Ήταν ο Αρώνης απλώς ένα «τέρας», ή ένα θύμα της εποχής του; Το 2024, ο συγγραφέας Πάνος Διμάκης ζήτησε επανεξέταση της υπόθεσης, υποστηρίζοντας ότι η δίκη επηρεάστηκε από κοινωνικές προκαταλήψεις και ότι ο Αρώνης δεν έλαβε ψυχιατρική βοήθεια. Το αίτημα απορρίφθηκε, αλλά η συζήτηση συνεχίζεται, με ιστορικούς να τονίζουν την ανάγκη κατανόησης του ψυχολογικού υπόβαθρου τέτοιων εγκλημάτων.
Γιατί Μας Σοκάρει Αυτή η Υπόθεση;
Η υπόθεση του Αντώνη Αρώνη δεν είναι απλώς η ιστορία ενός serial killer. Είναι ένας καθρέφτης της κοινωνίας του 1909, όπου η σιωπή απέναντι στην ψυχολογική κακοποίηση και το bullying μπορούσε να γεννήσει τέρατα. Ο Αρώνης δεν ήταν «κακός» από τη γέννησή του – ήταν ένας άνθρωπος που κατέρρευσε υπό το βάρος της ταπείνωσης και της απόρριψης. Η ιστορία του, όπως παρουσιάζεται στις 17 Κλωστές, μας καλεί να αναρωτηθούμε: Πώς οι «αθώες» φήμες μπορούν να καταστρέψουν ζωές; Και πώς το σύστημα απέτυχε να προστατεύσει τόσο τον ίδιο όσο και τα θύματά του;
Αν αυτή η ιστορία σας συγκλόνισε, μοιραστείτε την για να ευαισθητοποιηθεί ο κόσμος για την ψυχική υγεία και την κοινωνική ευθύνη. Η ιστορία του «Καπετάν Δεκάξι» δεν είναι μόνο παρελθόν – είναι μια υπενθύμιση ότι το κακό μπορεί να γεννηθεί από τη σιωπή μας.
Πηγές: βιβλίο 17 Κλωστές του Πάνου Διμάκη, σειρά Cosmote TV, mixanitouxronou.gr, eretikos.gr.
Για περισσότερες true crime υποθέσεις πατήστε εδώ